Super potravina, ktorá patrí medzi najvýznamnejšie na svete

By

Zrejme o tom nepočujete často, ale vajíčka si skutočne zaslúžia, aby sa nazývali „super potravinou„. Dietológovia uvádzajú, že patria medzi najvýživnejšie potraviny na svete. Sú bohaté na živiny ako napríklad bielkoviny, aminokyseliny, železo či antioxidanty. Hodia sa športovcom aj ľuďom, ktorí sa snažia nabrať svalovú hmotu.

Vajíčka je najlepšie jesť celé, neoddeľujte preto žĺtky od bielkov. Kým bielka sú bohaté predovšetkým na proteíny, žĺtky obsahujú látku cholín, ktorý je prospešný pri trávení tukov. Preto, ak sa snažíte schudnúť alebo si udržať zdravú váhu, vajíčka sú tou potravinou, ktorá by na vašom tanieri určite nemala chýbať.

Pri kúpe vajíčok sa vždy snažte vyberať tie, ktoré sú od sliepok z voľného chovu, najlepšie v
bio kvalite. Ak takáto nezoženiete, aj bežná sú stále veľmi zdravé. Ako uvádza Dr. Molly Morganová, špecialistka na stravu pre športovcov, žĺtky vajíčok môžu mať rôznu farbu, to závisí od druhu sliepok. Nutričná hodnota vajíčok je vždy takmer totožná. Konzumovať môžete ako vajcia namäkko, tak i na tvrdo, prípadne si z nich urobiť praženicu či volské oko.

Poďme sa teraz bližšie pozrieť na 12 vecí, ktoré sa s Vašim telom stanú, keď budete konzumovať veľa vajíčka:

1) Dodajú telu všetky potrebné aminokyseliny

Aminokyseliny delíme na esenciálne a neesenciálne. Neesenciálne si telo dokáže vyrobiť samo, esenciálne však nie, a preto mu ich musíme dodať v strave. Vajíčka obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny.

2) Regulujú cholesterol

Vysoký cholesterol môže spôsobiť mnohé zdravotné problémy. Delíme ho na dobrý a zlý. Vajíčka majú síce vysoký obsah cholesterolu, ale toho dobrého, preto sa ich konzumácii ani vo zvýšenom objeme nemusíte obávať.

3) Posilňujú imunitu, štítnu žľazu a srdce

Na posilnenie imunity, aby zvládala boj s chorobami, vírusy či infekciami, jedzte denne 2 vajíčka.
Obsahujú totiž až 60% odporúčanej dennej dávky selénu. Selén je veľmi dôležitý nielen pre imunitu, ale aj pre reguláciu hormónov štítnej žľazy. Deti by tiež mali jesť vajíčka. Nedostatok selénu u detí môže viesť k rozvoju Keshanskej choroby (oslabenie srdca). Platí to aj pre dospelých.

4) Chránia cievy

LDL, respektíve zlý cholesterol (nízkej hustoty) sa lepia na steny ciev, čo potom vedie k arterioskleróze. Na druhej strane, HDL cholesterol (vysokej hustoty) z ciev nánosy LDL cholesterolu
odstraňuje. Vedci potvrdili, že čím je molekula cholesterolu väčšia, tým je lepší. Ľudia s vysokou hladinou LDL cholesterolu riskujú rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Práve vajíčka obsahujú síce veľa, ale dobrého HDL cholesterolu, čím chránia Vaše cievy.

5) Stimulujú mozog

Cholín obsiahnutý vo vajíčkach je súčasťou membrán nervových buniek. Je tiež nevyhnutný p
syntéze ďalších látok dôležitých pre váš mozog. Cez 90% obyvateľstva má dnes v strave nedostatok živín, ktoré sú potrebné pre dostatočnú tvorbu neurotransmiterov. Štúdie ukázali, že nedostatok cholínu spôsobuje neurologické ochorenia a zhoršuje kognitívne schopnosti.

6) Zlepšujú kvalitu zubov a kostí

Vajíčka patria popri slnečnému žiareniu medzi jeden z najvýdatnejších zdrojov vitamínu D, ktorý
je potrebný pre dobrú kondíciu svalov a kostí. Vitamín D zlepšuje absorpciu a využitie vápnika z jedla. Je tiež dôležitý pre srdce, črevá a celkový metabolizmus.

7) Skvalitňujú pokožku a vlasy

Nemôžete očakávať, že budete mať kvalitné vlasy a pokožku bez látok nachádzajúcich sa vo
vajíčkach. Ide hlavne o vitamíny B2, B5 a B12.

8) Zlepšujú zrak

Vaječné žĺtky obsahujú luteín a zeaxantín. Tieto látky znižujú riziko vzniku vekom podmienenej makulárnej degenerácie a kataraktov, ktoré sú dvoma hlavnými príčinami zlého videnia a slepoty vo vyššom veku. Podľa štúdie publikovanej v Americkom žurnálu klinickej výživy, pravidelná konzumácia vaječných žĺtkov zvyšuje hladinu zeaxantínu v tele o 114 až 142%. hladiny luteínu
vzrastú o 28 až 50%.

9) Podporujú chudnutie

Ak sa snažíte schudnúť, potom sa nepozerajte inam než na vajíčka. Dokážu vám pomôcť spáliť tuk a zhodiť kilogramy navyše. Osem týždňov trvajúca štúdia zistila, že ľudia konzumujúci vajíčka schudli o 65% viac ako tí, ktorí ich nekonzumovali. Keďže majú priam ideálne nutričné ​​hodnoty, tak zaistia, že Vám počas chudnutia či diéty nebudú chýbať žiadne dôležité živiny. Vajcia môžete jesť na mäkko aj na tvrdo.

10) Dodávajú pocit zasýtenia

Vajíčka sú bohaté na bielkoviny. Niektorí experti ich dokonca používajú ako mieru pre meranie
množstva bielkovín. Štúdie potvrdili, že potraviny bohaté na bielkoviny ovplyvňujú chuť k jedlu. Na zozname potravín, ktoré vás zasýtia, sú vajíčka niekde na jeho vrchole.

11) Znižujú stres a úzkosť

Už sme sa v predchádzajúcom bode zmienili o esenciálnych aminokyselinách. Aminokyseliny totiž
tiež výrazne ovplyvňujú Vaše duševné zdravie. Štúdia z roku 2004 uskutočnená Národnou akadémiou vied v USA ukázala, že stres a úzkosť môžete zredukovať úpravou hladiny serotonínu v tele. A práve aminokyselina L-tryptofán je stavebným prvkom, z ktorého telo vytvára uvedený „Hormón šťastia“.

12) Zvyšujú energiu a potláčajú únavu

Vitamín B2 a ďalšie vitamíny skupiny B sú dobré pre tvorbu energie, pretože sa podieľajú na premene potravy na palivo pre bunky. Iba jedno vajíčko obsahuje až 15% dennej odporúčanej dávky vitamínu B2. Vajíčka nielen dodávajú Vášmu telu energiu, ale ho aj tónujú (zoštíhľujú, zlepšujú pomer medzi svalovou hmotou a telesným tukom).

Spracoval: Redakcia Vitamínovo

You may also like